Soalan-soalan Lazim

Hotline pemberitahuan maklumat anti-pemalsuan mengurus dan susulan sebarang aduan. Hasil daripada aduan yang dikemukakan oleh Jasa Integritas Malaysia boleh digunakan sebagai alat untuk melaporkan sebarang pelanggaran hak harta intelek.

Harta intelek adalah kategori harta benda yang merangkumi ciptaan tidak ketara intelek manusia. Tujuan utama undang-undang harta intelek adalah menggalakkan penciptaan pelbagai jenis barang intelektual. Untuk mencapai ini, undang-undang memberi orang dan perniagaan hak harta kepada maklumat dan barang intelektual yang mereka buat, biasanya, hanya untuk jangka masa yang terhad. Ini memberikan insentif ekonomi untuk penciptaan mereka kerana ia membolehkan orang untuk mendapatkan keuntungan dari maklumat dan barang intelektual yang mereka buat.

Undang-undang perlindungan pengguna atau undang-undang pengguna dianggap sebagai bidang undang-undang yang mengawal hubungan undang-undang persendirian antara pengguna dan perniagaan individu yang menjual barang dan perkhidmatan tersebut. Ia adalah satu cara untuk mencegah penipuan dan penipuan daripada kontrak perkhidmatan dan jualan, penipuan yang layak, peraturan pemungut rang undang-undang, penentuan harga, pertolongan utiliti, penyatuan, dan pinjaman peribadi yang mungkin membawa kepada muflis.

Laporan boleh dihantar melalui email atau laman web kami dengan log masuk ke akaun anda. Pihak yang tidak berdaftar juga boleh membuat akaun baru.

Kami akan bertindak balas dengan mengesahkan bahawa laporan itu telah diterima. Jasa Integritas Malaysia akan memaklumkan tindakan terkini yang dilakukan mengenai laporan tersebut.

Maklum balas akan diproses dalam masa 30 hari bermula dari hari penerimaan laporan. Laporan yang dikemukakan melalui mel udara akan dijawab hanya apabila pemberi maklumat memberikan identiti yang jelas (sekurang-kurangnya nama dan alamat pemberi maklumat). Laporan yang dikemukakan melalui saluran lain akan dijawab berdasarkan identiti pemberi maklumat pada saluran yang digunakan.

Laporan yang diberikan akan dijawab. Laporan akan dikemas kini secara automatik mengikut respon yang disediakan oleh penerima laporan.

Untuk melihat laporan dan maklum balasnya, pemberi maklumat itu perlu log masuk menggunakan nama pengguna berdaftarnya di laman web ini. Pemberi maklumat kemudiannya dapat melihat status laporan serta sejarah mengikut laporan yang didaftarkan. Dalam kebanyakan kes, laporan akan bertindak balas terlebih dahulu jika ia memenuhi komponen yang diperlukan untuk mengatasinya.
Identiti anda sebagai pemberi maklumat akan dirahsiakan. Anda juga boleh menetapkan tahap kerahsiaan identiti anda semasa menyerahkan laporan.
Tidak perlu. Satu nama pengguna boleh menghantar lebih daripada satu laporan. Selepas pemberi maklumat mengemukakan laporan, dia boleh membuat laporan tambahan yang berkaitan dengan pelanggaran, ketidakpatuhan dan / atau ketidakpuasan dengan memilih pilihan “tambah laporan”. Setiap laporan akan mendapat nombor pendaftaran yang unik.
Maklumat yang dilaporkan sebelum ini tidak boleh diubah, tetapi anda boleh berkongsi maklumat tambahan dengan memuat naik dokumen, foto, video atau fail lain yang dianggap perlu. Setiap mesti mempunyai saiz maksimum 10 MB. Untuk memuat naik fail, anda tidak perlu membuat laporan baru. Memuat naik fail tambahan boleh dilakukan dengan log masuk ke akaun anda dan meneruskan ke halaman pelaporan. Selepas itu, anda boleh memilih laporan khusus yang ingin dikemas kini dengan fail tambahan. Cuma klik pada butang “menambah fail tambahan” yang terletak di bahagian bawah terperinci laporan.

Data anda akan dipadamkan dalam kes berikut:

  • Atas permintaan daripada pelanggan Canary
  • Pada akhir kontrak antara pengendali Canary dan pelanggan kami
  • Atas permintaan pemberi maklumat sekiranya pemberi maklumat telah memberikan data peribadinya